هدیه دادن آجر نما نسوز شاموتی در مراسم کریسمس در ایتالیا بی سابقه بود

دربسیاری از آجر کاری‌های مدرن، آجر نما نسوز شاموتی معمولاً در کوره‌های تونلی پخته می‌شوند که در آن آجرها به آرامی در داخل کوره روی نوار نقاله‌ها، ریل‌ها یا کابین‌های کوره حرکت می‌کنند که به محصول آجری سازگارتر می‌رسد. آجرها اغلب آهک، خاکستر و مواد آلی اضافه می‌کنند که فرآیند سوختن را تسریع می‌کند.

نوع اصلی دیگر کوره کوره گاو نر است که بر اساس طرحی که توسط مهندس بریتانیایی W. Bull در اواخر قرن نوزدهم توسعه یافته است.

یک ترانشه بیضی شکل یا دایره‌ای به عرض 6 تا 9 متر (20 تا 30 فوت)، عمق 2 تا 2.5 متر (6 فوت 7 اینچ – 8 فوت 2 اینچ) و 100 تا 150 متر (330 تا 490 فوت) در محیط حفر می‌شود.

یک دودکش بلند اگزوز در مرکز ساخته شده است. نیمی یا بیشتر از سنگر با آجرهای سبز رنگ پر شده است که به صورت شبکه ای باز روی هم چیده شده اند تا جریان هوا جریان یابد. شبکه با یک لایه سقف از آجر تمام شده پوشیده شده است.
یک سطح غیرقابل نفوذ و زینتی ممکن است روی آجر قرار گیرد یا با لعاب نمکی که در آن نمک در طی فرآیند سوزاندن اضافه می شود یا با استفاده از یک لغزش که یک ماده لعاب است که آجرها در آن فرو می روند. گرم کردن مجدد بعدی در کوره، لغزش را به یک سطح لعاب دار که با پایه آجری یکپارچه است، ترکیب می کند.

آجرهای شیمیایی پخته نمی شوند اما ممکن است فرآیند پخت با اعمال گرما و فشار در اتوکلاو تسریع شود.

آجرهای تشکیل شده از بتن معمولاً به عنوان بلوک یا واحد بنایی بتنی نامیده می شوند و معمولاً خاکستری کم رنگ هستند. آنها از یک بتن خشک و کوچک دانه ای ساخته می شوند که در قالب های فولادی توسط ارتعاش و تراکم در یک دستگاه یا استاتیک شکل می گیرد.

بلوک های تمام شده به جای پختن، با استفاده از بخار کم فشار پخت می شوند. آجرها و بلوک‌های بتنی در طیف وسیعی از اشکال، اندازه‌ها و درمان‌های صورت تولید می‌شوند که تعدادی از آنها ظاهر آجرهای سفالی را شبیه‌سازی می‌کنند.