عوامل تاثیرگذار بر نقش و طراحی فرش

در طول تاریخ، توسعه طرح‌های فرش به‌ویژه نقش‌های قالی تحت تأثیر عوامل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بوده است. این متغیرها نقش تعیین کننده ای در زیبایی شناسی و دگرگونی قالی های شهر بافته ایرانی داشته اند. بنابراین هنرمندان در برخورد با تکنیک ها و مواد باید همزمان با ایدئولوژی ها و توافقات زیبایی شناختی حامیان خود مواجه می شدند.

اسناد اولیه اسلامی نشان دهنده اشتیاق دولت های عربی برای احیای شکوه امپراتوری های پیشین خود است. خلفای اموی از بیزانس تقلید کردند و عباسیان فرهنگ ایرانی ساسانی را به وسیله هنرها و صنایع خود پذیرفتند. این دومی با پذیرش و تقویت حضور قبایل ترک شرقی در امور نظامی و اداری، در سرزمین های اسلامی مسلط بود.

اوج حضور ترک‌ها در ایران در زمان حکومت سلجوقیان رخ داد که در طی آن عناصر تزئینی انعطاف‌پذیرتر شدند و ذائقه ترکی با زیبایی‌شناسی ایرانی پیش از اسلام در هم آمیخت و تغییراتی در «هنرهای اسلامی» از جمله طرح‌های بهترین فرش ماشینی کاشان ایجاد کرد.

سرنخ های قرن چهارم تا نهم هجری قمری (11 تا 16 میلادی) وقفه ای را در نحوه نقش و نگار فرش ماشینی یزد و اولیه اسلامی نشان می دهد. سبک جایگزین شده، بر اساس مقایسه بین قطعات کشف شده در آغاز قرن بیستم توسط J. H. Loytved-Hardegg و F. R. Martin در قونیه و قالیچه‌های به تصویر کشیده شده در آن، الگوها و طرح‌ها (و احتمالاً ساختار) را با شیوه بافت آناتولی به اشتراک می‌گذاشت. نقاشی های مینیاتور ایرانی از قرن هشتم و نهم هجری (15 و 16 میلادی).

موکت یکی از بادوام‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین پوشش‌های کف برای استفاده در اماکن عمومی از مراکز بهداشتی تا مراکز آموزشی، فضاهای خرده‌فروشی و گردشگری است. مراقبت خوب از فرش، ظاهری مرتب و آرامش بخش به یک مرکز می بخشد. با این حال، اگر فرش ایرانی ماشینی جدید حتی برای مدت کوتاهی نادیده گرفته شود، ظاهر کل اتاق می تواند آسیب ببیند. مهم نیست که بقیه مکان شما چقدر تمیز باشد، اگر فرش لکه دار، فرسوده یا نامرتب باشد، مشتریان یا مهمانان شما را راضی نمی کند.

نگهداری از کفپوش های نرم مانند فرش دستبافت 6 متری نیاز به برنامه ای روشمند از انواع تکنیک های نظافت، با ناوگانی از تجهیزاتی دارد که با شرایط شما و نیازهای کارگران مطابقت دارد. یکی از روتین های مراقبت از فرش که به راحتی می توان آن را به خاطر آورد، D. I. R. T است.

  • منابع:
    1. Healthy Carpet Care Toolkit
  • تبلیغات: 
    1. چگونه حلوا باعث از بین رفتن جوش صورت می شود؟
    2. ترفندهایی که باعث می شود تا جذابترین افراد باشید
    3. آشنایی دقیق با تکه های فلفل قرمز
    4. استفاده از مخزن آب در ساخت کیس کامپیوتر